HomeGezondheidsinformatie

Gezondheidsinformatie

De website Thuisarts.nl  biedt ondersteuning voor, tijdens en na een huisartsbezoek met online huisarts informatie. Veel van de informatie die wij als huisarts geven, is op de site terug te vinden. De website is namelijk gemaakt en geschreven door (huis)artsen. Je kunt makkelijk op lichaamsdeel zoeken, bijvoorbeeld borstkas, been of hoofd. Last van je borst? Na de keuze voor borstkas, kun je specifieker aangeven waar de pijn zich bevindt. Weet je al beter waar je last van hebt? Dan kun je ook met een zoekwoord het antwoord op je vraag vinden.

Per onderwerp wordt er antwoord gegeven op vragen als: Waardoor komt het? Kan het kwaad? Wat kan ik er zelf aan doen? Welke behandelingen zijn er? En wanneer moet ik contact opnemen met de huisarts? Vaak staan er een video, illustraties en/of instructies bij. Ook huisartsen gebruiken de informatie, ter ondersteuning tijdens en na een consult.

Een alternatief op Thuisarts is de website of app van 'Moet ik naar de dokter'. Via een aantal keuzevragen kun je snel en eenvoudig zien of een bezoek aan de huisarts verstandig is. Met de app 'App de Verpleegkundige' kun je een verpleegkundige spreken. Deze kan je dan advies geven over of je naar de huisarts moet, of over bij wie je met je zorgvragen terecht kan.

Is er iets ernstigers aan de hand en moet je naar de spoedeisende hulp? Ook dan is er daarna online ondersteuning. De website en app van SEH Zorg zijn speciaal voor als je na een bezoek aan de spoedeisende hulp weer thuis bent.

Andere betrouwbare websites:

• oogartsen.nl: gezamenlijke website van een aantal ziekenhuizen
  • mlds.nl: over buikklachten, van de Maag Lever Darm Stichting
  • nvdv.nl: patiëntenfolders van de wetenschappelijke vereniging van huidartsen
  • kanker.nl: informatie over symptomen en behandeling van kanker
  • allesoverhetgebit.nl: informatie van de beroepsvereniging van tandartsen
  • apotheek.nl: informatie van de apothekersvereniging over ziekten en medicijnen
  • rivm.nl: informatie over infectieziekten en bevolkingsonderzoeken
  • kiesbeter.nl: overheidssite met keuze-informatie en informatie over aandoeningen